top of page

Hur du skriver innehåll som säljer

  • Samuel Abbdah
  • 2 sep. 2024
  • 3 min läsning

Uppdaterat: 13 jan.

Paretoprincipen säger att 20 % av innehållet online får 80% av visningarna.


Det är vad de lär ut på högskolan. Och det är helt fel.


Det handlar mer om att 5 % av innehållet får 95 % av visningarna.


Vet du varför?


Eftersom det mesta innehållet är TRÅÅÅÅÅÅÅÅKIGT.


Upprepande. För klyschigt. Torrt som tungan när du vaknar med en bakfylla.


Så här gör du för att få ditt innehåll till de 5% istället för att hamna i de bortglömda 95%.


Hemligheten med att skapa innehåll som SÄLJER (utan att vara irriterande, slarvig och säljig)


Det första steget är enkelt. Vi måste sluta skriva på ett tråkigt sätt. Fyll texten med lite dynamit (men inte för mycket).


Vad är det bästa sättet att göra det på?


Skriv som om du pratar med en nära vän. Håll det avslappnat, som jag gör här.


Skriv som om du sitter på en bar, och pratar med en annan vanlig människa.


Det betyder massor av korta, kraftiga meningar. Då och då kan en mening vara längre, som denna, men de flesta bör vara kärnfulla, snabba och direkt på sak.


Bryt upp de oändliga styckena till mindre storlekar. Ingen har tid eller lust att läsa stora stycken!


Vi behöver göra det ENKELT att läsa och enkelt att snabbt skumma igenom innehållet.


Använd krokar som fångar din läsare och inte släpper taget


Det finns ingen tvekan om det, du måste fånga din läsare OCH hålla kvar dem.


Gör det omöjligt att släppa uppmärksamheten. Få dem att läsa den första meningen och sedan nästa ... och nästa ... och nästa ... tills dem kommer till slutet och flämtar efter luft.


Låt oss inte göra följande:

"Vi är riktigt bra på det vi gör, konkurrenterna är dåliga och vi har varit verksamma i över 20 år. Vi bryr oss verkligen om dig som kund."

Detta är vad dina konkurrenter säger. Det är förutsägbart. Men värst av allt?


Det är tråkigt. Och 'tråkigt' betalar inte räkningarna.


När människor först landar på ditt innehåll är de inte redo att engagera sig. De bläddrar bara igenom och ser om något fångar deras intresse.


Det är upp till dig att använda dina rubriker, underrubriker och stycken för att SÄLJA dem tanken på att stanna kvar och läsa mer.


Återigen, det är precis det jag gör här. Underrubriker som avslöjar delar av berättelsen och som träffar de viktiga punkterna. Men här är den verkliga hemliga ingrediensen:


Det handlar helt om DEM.


Läsaren. Gör DEM till stjärnan i showen.


Jag menar inte att såra dina känslor, men ingen bryr sig om oss. Alla bryr sig om sig själva.


Endast när de tror och förstår att du verkligen försöker hjälpa dem, ja då är de redo att höra din berättelse.


Så håll det laserfokuserat på hur läsningen av ditt material kommer att hjälpa DEM.


Hoppa över struntsnacket


Sista saken jag vill nämna.


Påpeka vad de sannolikt tänker och avväpna det med logik, empati och kalla fakta. Var bara ärlig mot människor, ha även med möjliga invändningar och problem.


Jag ville prata om Call to Actions också men det förtjänar verkligen en egen artikel. Så vi kommer att täcka det i en framtida artikel.


För nu - låt oss komma igång!


Hörs snart,


Samuel


P.S. Om du vill att jag ska hjälpa dig med det här som att skriva ert material, eller hjälpa dig att skriva bättre saker... så det är möjligt!


Kontakta vår byrå idag. Om vi ​​passar bra kommer jag personligen att ta en titt på ditt företag och din marknadsföring, ta fram en strategi för vad jag skulle göra annorlunda och diskutera det med dig under ett samtal.


Ingen kostnad, ingen skyldighet.


Om du vill arbeta tillsammans kommer jag berätta exakt hur det fungerar, om du inte vill arbeta tillsammans är det också helt okej. Ingen press, ingen irriterande försäljningstaktik.


 
 
bottom of page